• ANP Foto

Schiphol: Wij zijn geen partij in claims storing brandstoftoevoer

SCHIPHOL Luchthaven Schiphol is naar eigen zeggen geen partij in eventuele claims naar aanleiding van de storing in de brandstoftoevoer. Dat meldt de luchthaven vandaag zelf. Eerder werd al bekend dat luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties kijken bij wie ze een claim in kunnen dienen vanwege de storing die woensdag ontstond. 

Reizigers die op Schiphol het vliegtuig wilden pakken, kregen woensdag massaal vertragingen voor de kiezen. Reden was een storing in de toevoer van kerosine voor de vliegtuigen. Hierdoor moesten tientallen vluchten worden geannuleerd of uitgesteld, met alle gevolgen van dien. De storing werd woensdag in de loop van de avond opgelost, maar reizigers hadden nog tot donderdag te maken met vertragingen.

BETALEN Inmiddels wordt gekeken wie nu moet gaan betalen voor de geleden schade. "De interessante vraag is nu: wie is er verantwoordelijk?", zegt voorzitter Frank Oostdam van branchevereniging Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) tegen het ANP. 

Voorzitter Frank Allard van Barin, de koepelorganisatie die luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn vertegenwoordigt, laat zich in soortgelijke bewoordingen uit. "We onderzoeken eerst wat de hoogte van de schade is, wat de meest efficiënte wijze van indienen van een claim is en bij welke partij."

VEEL SCHADE GELEDEN De ANVR verwacht dat er zeker claims gaan komen van zowel luchtvaartmaatschappijen als reisondernemingen. "Er is veel schade geleden. Reisorganisaties hebben de afgelopen dagen veel overuren gemaakt. Ze moesten klanten omboeken en faciliteren. En vanuit de regelgeving is bepaald dat mocht een klant een dag later op de bestemming aankomen, de touroperator het geld voor die gederfde vakantiedag teruggeeft", zegt Oostdam.

Wie er ook claimt, bij Schiphol hoeven ze niet aan te kloppen, zo meldt de luchthaven nu zelf. 'Schiphol betreurt de overlast voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties door de storing bij Aircraft Fuel Supply B.V. (AFS)', zo meldt de luchthaven in een statement. Maar daar is Schiphol zelf niet verantwoordelijk voor. 

HELE KETEN 'AFS is een joint venture van vijf oliemaatschappijen en KLM. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de installatie, het onderhoud en het in bedrijf houden van de gemeenschappelijke brandstofvoorziening op Schiphol. Indien reizigers vragen hebben over eventuele compensatie, dan kunnen zij contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij waar zij hun ticket hebben gekocht. Ook voor eventuele claims van luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties is Schiphol niet de aangewezen partij. Brandstoftoevoer is onderdeel van de hele keten op de luchthaven, maar Schiphol is niet verantwoordelijk voor de levering van de brandstof en/of het onderhoud van het toevoersysteem. De luchtvaartmaatschappijen hebben een contractuele relatie met de oliemaatschappijen en de oliemaatschappijen met AFS.'