• Schiphol 2008
    CEO Schiphol
    Jos Nijhuis
    foto: Harry Meijer/Hollandse Hoogte

    Harry Meijer

Jos Nijhuis vertrekt volgend jaar bij Schiphol

SCHIPHOL (ANP) - Topman Jos Nijhuis van Schiphol treedt in het eerste kwartaal van volgend jaar terug bij de luchthaven. Hij wil dan het stokje overdragen, zodat zijn opvolger vanaf het begin invulling kan geven aan de plannen van het nieuwe kabinet.

De zestigjarige Nijhuis is al bijna negen jaar eindverantwoordelijke op Schiphol. Zijn exacte vertrekdatum is nog niet bekend. Die wil Nijhuis laten afhangen van de indiensttreding van zijn opvolger, die hij graag wil inwerken.

De derde termijn van de luchthavenbaas liep eigenlijk nog tot eind volgend jaar. Nijhuis ziet echter meerdere redenen om toch al eerder te stoppen. ,,Er ligt nu een regeerakkoord van het nieuwe kabinet, dat duidelijk richting geeft aan de verdere toekomst van Schiphol'', zo verklaart hij.

Nijhuis zal nog de rest van het jaar voor de Schiphol Group beschikbaar blijven. Inmiddels is door de raad van commissarissen een wervingsbureau ingeschakeld om een nieuwe president-directeur te rekruteren.

Nijhuis volgde in 2009 Gerlach Cerfontaine op die met pensioen ging. Nijhuis zat toen al een jaar in de directie van Schiphol. Eerder werkte hij 22 jaar voor accountantskantoor PricewaterhouseCoopers (PWC), waar hij uitgroeide tot bestuursvoorzitter.

Onder Nijhuis groeide het aantal passagiers op Schiphol van jaarlijks ongeveer 43 miljoen tot ruim 63 miljoen vorig jaar. Dit jaar werden in de zomer de passagiersrecords aaneen geregen. Wel zwol de kritiek aan over de piepende en krakende logistiek van Schiphol, al investeert de luchthaven in vernieuwingen om daar iets aan te doen.

Nijhuis is ook verantwoordelijk voor andere vliegvelden, waaronder Lelystad. Die bestemming moet op termijn een deel van de chartervluchten van Schiphol overnemen.

De opvolger van Nijhuis krijgt meteen een aantal belangrijke dossiers voor de kiezen. Zo moeten in 2018 onderhandelingen over de toekomstige meerjarige luchthaventarieven plaatsvinden. Verder is er nog veel werk aan de winkel om met bijvoorbeeld omwonenden en andere belanghebbenden afspraken te maken over de verdere ontwikkeling van Schiphol en de andere vliegvelden na 2020.