• Ria Meuleman
  • Rob Joore
  • Ria Meuleman
  • Rob Joore
  • Rob Joore
  • Ria Meuleman

Topdag voor Venniper Koninginnerit

NIEUW-VENNEP De 19de editie van de Venniper Koninginnerit gaat de boeken in als een "superrit". Super, vanwege het prachtige weer, de fraaie route, de prima lunchlocatie en de uitstekende organisatie van de klassiekerrally met auto's van minstens 40 jaar oud. Tegen 9.00 uur vormt zich bij de Rustende Jager een pruttelende en ronkende rij oldtimers met voorop de oudste, een Ford A- Roadster uit 1928. Met wat informatie voor het publiek, worden de 132 automobielen na het startschot in een wolk van uitlaatgassen de weg op gepraat.

Ria Meuleman

TIJDKLOKJE Naast veel bekende deelnemers zijn er ook equipes die voor het eerst het wit met oranje rallyschild op hun oldtimer bevestigden. Zoals Han de Wit. Zijn prachtig gerestaureerde Chevrolet Master Sedan de Luxe uit 1932 heeft nog veel originele onderdelen als trompethoorns, bloemenvaasjes, rolgordijntjes en de originele radiobediening. "De auto was van een arts in Amerika en heeft een van binnenuit bestuurbare buitenlamp om huisnummers te kunnen zien. Er zit een tijdklokje in de achteruitkijkspiegel. Ik heb er zes jaar naar gezocht en in Amerika gevonden." Andere nieuwkomers zijn Peter en Betty Straathof met hun glanzend rode Buick Skylark uit 1953 met een apart dashboard. "We kochten hem gerestaureerd van een verzamelaar. Klassiekers zijn onze hobby, maar het is ook onze business."

IJSJE Zo'n 33 equipes rijden de sportklasse, het merendeel de tourklasse. Opvallende verschijning is de klassieke Leyland Vip-bus uit 1963 met zo'n 40 passagiers. De jongste wagen in het gezelschap is een nieuwe VW T-Roc, door Lexpoint als persauto ter beschikking gesteld voor deze krant.

Via de nieuwe sponsor CTS Group, waar de rijders de routeboeken ontvangen, voert de rit over vaak landelijke weggetjes en langs watertjes door een prachtig lentelandschap via Leimuiden, Zevenhoven, Montfoort en IJsselstein naar De Landgoederij in Bunnik, voor een lunch met streekproducten. Daarna gaat het via Utrecht en Loenen aan de Vecht naar Abcoude waar de deelnemers op een ijsje worden getrakteerd. Via de Waver, Uithoorn en de Kwakel keren de equipes terug naar Nieuw-Vennep.

HIS AND HER SHIFTER Tom van Dorsten vertelt enthousiast over zijn Pontiac GTO uit 1968 in een bijzonder kleurtje: springmist green metallic. De bak heeft een 6,5 liter V 8 motor. "Alles is nog zoals hij af fabriek is. De eerste eigenaar, een man uit Californië heeft hem gerestaureerd. Ook de rallyvelgen zijn standaard." Van Dorsten wijst op de lampen achter roosters en het stijlloze zijramen. Het is een automaat, waar je ook mee kunt schakelen, een zogenaamde "his and her shifter."

Cor van den Ancker trekt kijkers met zijn rode Alfa Giulietta Sprint Special uit 1960 van ontwerper Bertone. "Er zijn er maar 1320 van gebouwd. Ik kocht hem in 1974 in heel slechte staat en was, met anderen, 9 jaar bezig met de totale restauratie. Ik heb het originele gereedschap en kon de originele bekleding in Italië kopen." De auto is bijzonder gestroomlijnd. De tankdop zit in de kofferbak.

WORST Bij de finish zijn de Nuna7, de solarauto van de TU in Delft, de Stichting Wensenambulance en een oude reportagewagen van de NOS publiektrekkers. De eerste prijs in de Tourklasse is voor Hugo van Luling met dochter Mirna en kleinzoon Stijn in een Ford Mustang. De Sportklasse wordt gewonnen door Jack Emmelot en Brigitte Haket met een Triumph TR4a-irs. De Verschijningsprijs geeft hoofdbrekens. Veel deelnemers vielen op door hun bijzondere outfit, zoals met een hippie VWTransporter en douaniers met een Renault 4. Chris van der Poppe en Arjan Leen op klompen in witte slagersjassen en met het opschrift "Worst van Kroon - Buitengewoon" op hun VW Transporter, zijn de winnaars. Ze delen worst uit aan omstanders. De 20ste editie van de VKR is op 28 april 2019.