• Ton Dijkstra

GroenLinks pleit voor ja-ja sticker op brievenbus

HOOFDDORP Om de verspilling van papier tegen te gaan wil de fractie van GroenLinks dat de zogeheten ja-ja sticker in de gemeente wordt ingevoerd. De partij gaan donderdag tijdens de raadsvergadering een motie indienen om dat te realiseren.

Amsterdam geeft wat GroenLinks betreft het goede voorbeeld. Wie in de hoofdstad geen reclamefolders wil ontvangen hoeft daar vanaf 1 januari niets meer voor te doen. Mensen die de reclamefolders wel willen blijven ontvangen, kunnen een ja-ja sticker plakken op hun brievenbus.

Volgens GroenLinks is er inmiddels veel veranderd in de reclamewereld. Langs de weg staan LED billboards met bewegende reclamebeelden. Met gepersonaliseerde advertenties ontvang je op je mobiele telefoon aanbiedingen van winkels in de buurt op basis van locatietracering. En het is haast een uitzondering als restaurants hun nieuwste menukaarten, acties of kortingen niet verspreiden via hun sociale media of website.

Ondanks die veranderingen worden nog steeds vele reclamefolders in de brievenbus bezorgd. Huishoudens ontvangen volgens GroenLinks gemiddeld 33 ongevraagde folders per week. Dat staat gelijk aan 34 kilo papier per jaar. GroenLinks wil nu dat het zogeheten opt-in systeem wordt ingevoerd dat vergelijkbaar is met de reclamecode voor online commerciële mailings.